חיפוש

שאלה:

ה' ברא אותנו עם חסרונות ויתרונות. חסרונות שלנו יכולים לפגוע באנשים אחרים. מדוע אנחנו נענשים על טעויות, אם זה דבר שה' ברא אותנו כך ואיננו מושלמים? נכון שמדובר פה בעבודה על המידות אבל אם בחירתנו היא לעבוד את ה' וזה רצוננו אולי יש דרך לשוב בתשובה מאהבה ולא על ידי עונשים.

הרב רונן טמיר

תשובה:

 הנחת היסוד היא שהקב"ה דיין אמת ושופט אותנו בצדק לכן לא יתכן שאדם ייענש על דבר שאינו בשליטתו. לכן גם התורה פטרה אדם שוטה שאינו מסוגל לקחת אחריות למעשיו. ברור שלכל אדם ישנם תחומים שיותר קל לו להגיע בהם לאיזון, ותחומים אחרים קשים יותר. אך אם יש ציווי בנושא מסוים – ברור לגמרי שהאדם אכן מסוגל לעמוד בכך. גם אדם שאיננו מושלם עדיין צריך להיזהר שלא לפגוע באנשים אחרים וגם אם פגע הוא נדרש לעשות תשובה ולפייס את חבריו. אם אדם שב בתשובה ומתקן את הנזק – מובן מאליו שלא ייענש על כך. לכן צריך לזכור: 1. האדם טוב מיסודו, וחסרונותיו חיצוניים וניתנים לתיקון. 2. האדם מסוגל לבחור בטוב ולהשתנות. 3. ישנה תמיד אפשרות לתקן טעויות, עונש בא כאשר האדם לא חוזר בתשובה ולא מתקן את אשר קלקל. יה"ר שנזכה ללכת בדרכים ישרות ולעשות מעשים טובים בעיני ה' תמיד. בהצלחה רבה!