שתיים עשרה השבטים
מה הנקודה המרכזית של שתיים עשרה השבטים? אנחנו צריכים להתרגל לרעיון שעם ישראל מורכב משתיים עשרה שבטים זאת אומרת שתיים עשרה גוונים בעבודת השם...
הרב מיכאל טוביאנו י"א כסלו תשפ"א
בתור דברי הקדמה אנחנו נשים לב שניתן לחלק את חומש בראשית לחלקים. בראשית נח - עוסקות באלפיים שנים הראשונות של האנושות, לפי הניסוחים של הרב צבי יהודה בשיחות על הפרשה אנחנו עסוקים בפרה היסטוריה, כלומר לפני היסטוריה עיקרית שהיא בעצם הופעתו של עם ישראל על במת ההיסטוריה. אחר כך יש לנו זוגות של פרשיות שעוסקות בזוגות אברהם ושרה יצחק ורבקה ועכשיו עם פרשת ויצא אנחנו בעצם מגיעים למפנה בתוך חומש בראשית, כי מצד אחד אנחנו נעסוק ביעקב רחל ולאה (במובן הזה זה דומה לחלקים של האבות והאימהות) אבל מצד שני הנושא העיקרי של הפרשה הוא בעצם הופעת השבטים ולידת שתיים עשרה השבטים, מפרשת ויצא ועד סוף חומש בראשית אנחנו נהיה כולנו עסוקים בהשתלשלות של הסיפורים שנוגעים לשבטים, ואם אנחנו נעשה השוואה כמה פרשיות יש על האבות והאימהות וכמה פרשיות יש על השבטים אז אנחנו נשים לב שיש מספר יותר גדול של פרשיות שעוסקות משפטים.
מה הנקודה המרכזית של שתיים עשרה השבטים? אנחנו צריכים להתרגל לרעיון שעם ישראל מורכב משתיים עשרה שבטים זאת אומרת שתיים עשרה גוונים בעבודת השם, הדבר הזה יבוא לידי ביטוי הרבה יותר מאוחר בחושן של הכהן הגדול. והוא יצטרך לשאת על ליבו את כל הגוונים, במילים אחרות - המלך שירצה להנהיג את עם ישראל מתבקש להכיר מקרוב מה הם הכוחות שמרכיבים את עם ישראל, טעות חמורה תהיה לחשוב שכולנו אותו דבר.
הדברים החשובים האלו באו לידי ביטוי מאוד בשנים הראשונות של הקמתה של המדינה שלנו כי חלק אחד השתלט על החלק השני וחשב שרק הוא לגיטימי. והוא לא נתן ביטוי לחלקים אחרים. אני מבקש סליחה על הניסוח קצת בוטה וחריף הבא.
מה המכנה המשותף בין העולם האשכנזי החילוני לבין העולם אשכנזי החרדי?
שניהם התקשו לתת מקום לגוונים נוספים בתוך עם ישראל, כגון העולם הספרדי, התימני, יהודים מאתיופיה וכן על זה הדרך.
אין ספק שהיום אנחנו נמצאים בתוך תהליך הגאולה במקום אחר, אבל אי אפשר להתעלם מן העובדה שעדיין הנושא הזה הוא לא מספיק מלובן, ויש עדיין תופעות לוואי שליליות מאוד.
היום אנחנו לא יודעים מה היא ההשתייכות השבטית של כל אחד מאיתנו אבל אנחנו כן נוכל לומר שבתוך העולם החרדי שמקיים תורה ומצוות יש הרבה גוונים – חסידים, מתנגדים, וגם בתוך העולם החסידי ברסלב, סאטמר, חב"ד, העולם הדתי לאומי וכו'.. אז אנחנו נוכל לומר שכל מה שאנחנו מכירים היום זה בעצם שרידים של השבטיות, מכאן שהשבטיות לא צריכה להיעלם, אלא היא צריכה להשתלב בתוך הבניין של עם ישראל.
כולנו עם אחד אבל מורכב מגוונים שונים.
נושא שני בתוך הפרשה, שגם הוא מאוד חשוב ומרכזי מאוד.
למה יעקב אבינו היה צריך להתחתן עם שתי נשים - רחל ולאה, ואיך ניתן להסביר את המתחים שיש ביניהם? הדבר הזה מאוד חשוב כי הוא יעזור גם כדי להבין את המתחים בעקבות מכירת יוסף.
אז באופן מאוד מאוד פשוט אנחנו נגיד שרחל מהווה את הבניין החומרי של עם ישראל והדבר הזה בא לידי ביטוי בדמותו של יוסף הצדיק שמציל את כל הכלכלה של מצרים, והדבר הזה יבוא לידי ביטוי במלחים השונים שיצאו משבט אפרים ומנשה, יהושע בן נון, ירבעם בן נבט, שכולם היה להם כישרון מאוד גדול לנהל את העולם המעשי.
לאה – בעצם מהווה את הבניין הרוחני. המתחים בין רחל ולאה הם המשך ישיר של המתחים שנוצרים בין הבניין הרוחני לעומת הבניין המעשי. יעקב אבינו מתבקש להתחתן עם שתי נשים כי גם הוא מורכב משני ממדים - הקול של יעקב והידיים ידי עשיו. כמו שרבקה לימדה אותו בפרשיות הקודמות. הקול, הממד הרוחני כנגד לאה. והידיים, ידי עשיו כנגד הממד החומרי. אל נשכח גם שהמתחים בין יהודה ויוסף הם נגזרים מהמתחים בן רחל ולאה. יוסף הצדיק הוא המשך של רחל ויהודה הוא המשך של לאה. וודאי שמן הראוי גם להזכיר משיח בן יוסף ומשיח בן דוד - שני שלבים בתוך תהליך הגאולה, קודם כל הבניין החומרי ועל גבי זה הבניין הרוחני.
הפרשה שלנו היא בעצם מהווה מפנה מאוד משמעותי וחשוב בתוך הבניין של עם ישראל על כל דורותיו ואנחנו מבינים שעד עצם היום הזה יש לו השלכות.
שבת שלום ומבורך!