פרשת וירא תשפ"ג | הרבנית עידית סלע
יצחק אבינו הוא אחד האנשים היחדים במקרא שקיבלו את שמם המקורי בקביעה אלוקית ,לפי התלמוד הירושלמי (ברכות א,ו) זוהי הסיבה לכך ששמו של יצחק לא שונה במהלך הזמן - בשונה מאביו ומבנו.
הרבנית עידית סלע י"ז חשון תשפ"ג
בפרשתנו אנו קוראים על הולדת יצחק, נעמיק יחד במהות השם יצחק מתוך לימוד של הרב חיים דרוקמן בספרו 'מעשי אבות':
יצחק אבינו הוא אחד האנשים היחדים במקרא שקיבלו את שמם המקורי בקביעה אלוקית ,לפי התלמוד הירושלמי (ברכות א,ו) זוהי הסיבה לכך ששמו של יצחק לא שונה במהלך הזמן - בשונה מאביו ומבנו.
רש"י מסביר מדוע בחר ד' בשם זה ליצחק "על שם הצחוק". ובאמת הצחוק מלווה את כל תהליך לידתו של יצחק.
מהי משמעותו של הצחוק הזה ומה כל כך מהותי בו, שיצחק אבינו קיבל את שמו בעטיו?
שתי תגובות יכולות להתעורר בעקבות מפגש עם אירוע מפתיע, יוצא דופן ובלתי צפוי, ואת שתי התגובות הללו מלווה הצחוק. לעיתים התגובה היא של לעג ובוז- צחוק המתלוצץ על אותו מאורע בלתי סביר ומגוחך. אך לעיתים התגובה היא של שמחה - צחוק של אושר וששון.
הולדת יצחק היא ללא ספק מאורע מפליא ויוצא דופן וממילא היא מעוררת תגובה של צחוק - הן צחוק של לעג ובוז והן צחוק של שמחה.
התורה מדגישה שלידת יצחק היא מעשה ד' ושרק מעשה ד' יכול להוביל לכך ששרה תלד בן לאברהם, רק רצון ד', שאינו כפוף לגדרי הטבע כלל, יכול לשנות את הטבע.
לידתו של יצחק - הראשון שנולד בתוך "בית יהודי" - מהווה דוגמא ללידת עם ישראל ביצאתו ממצרים.
חרף העינויים והיסורים נתרבו ישראל ונהיו לעם! אין זה אלא פלא ונס גדול! ממש כמו הולדת יצחק: צחוק שמחת נס הלידה - כנגד צחוק לעג הסובבים.
הקיום העל טבעי של עם ישראל מלווה את עם ישראל לדורותיו. בכל הדורות לועגים לנו הגויים, רואים בנו תופעה חולפת ושואפים להשמידנו, אולם לבסוף מגיע צחוק השמחה של עם ישראל על נס ההצלה והקיום! בדרך על-טבעית, מעבר לחוקי הטבע ממש, עם ישראל נשאר תמיד חי וקיים! זהו היסוד של נצח ישראל.
וכשם שעצם קיומם של ישראל במהלך הגלות הוא נס מופלא כך הוא ביתר שאת ביחס לגאולתם. בדרך הטבע נראה, שכלל אי אפשר שתצמח גאולה לישראל, כלשון הנביא "התחיינה העצמות האלה"? (יחזקאל ל"ז/ג').
כך כותב ה"חפץ חיים" (על התורה, בראשית י"ח/י"ב):
"כמו שרה אמנו מלפנים - כך אנו תמהים ומתפלאים! אחרי שנות נדודינו כי ארכו קרוב לאלפיים שנה - הייתכן שיוולד שוב עמנו וישוב לתחיית עולמים כמקדם?
אבל התורה משיבה (בראשית י"ח/י"ד): "היפלא מד' דבר"? -"דבר זה" - לא נאמר, אלא: "דבר", וכן הנביא אומר בשם ד' (ירמיהו ל"ב/כ"ז): "הממני יפלא כל דבר"?. ללמדנו בא, ששום דבר לא יפלא ממפליא לעשות, ובמאמרו בורא ומחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית.
וגם אנחנו ניגאל מהר, וישיב שופטינו כבראשונה, ויחדש נעורינו וישיבנו לארצנו!"
עם ישראל ידע והאמין בכל הדורות שלבסוף עוד יגאל ויחזור לעוצמתו הראשונה- ואף יותר מכך! ישראל יודעים שעוד תגיע העת בה יזכו לצחוק של שמחה: "אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה" מתי? כש"אז יאמרו בגוים הגדיל ד' לעשות עם אלה" (תהלים קכו, ב) - כאשר הגוים עצמם יודו בגאולתנו יגיע צחוק השמחה לישראל!
כשם שתהליך הגאולה התחיל - הוא בוודאי גם יסתיים, כדברי הנביא ישעיהו (ס"ו/ט'): "האני אשביר ולא אוליד יאמר ד' אם אני המוליד ועצרתי אמר אלקיך"
ומפרש רש"י:
"האני אביא את האשה על המשבר ולא אפתח רחמה להוציא עוברה? כלומר שמא אתחיל בדבר ולא אוכל לגמור?"
תהליך הגאולה התחיל על ידי ד' גואל ישראל - ואין ספק שהוא ודאי יושלם!
כל העיכובים והסיבוכים שבימנו הם זמניים בלבד. אין אנו יודעים בדיוק כמה זמן יארכו, אך ודאי שהמצב יגיע לשלמותו בסופו של דבר, ועוד נזכה לצחוק גדול של שמחה, במהרה בימנו, אמן!