חיפוש

שאלה:

יש אנשים שאני מכירה שעזבו לא לחלוטין את התורה וקיום המצוות (עוד שומרים שבת לפעמים), אבל הם נשארו אנשים מאוד טובים שעוזרים ועושים הרבה גמילות חסדים(בלי לקרוא לזה כך...) ואני לא מצליחה להסביר להם את הצורך בקיום תורה ומצוות מהפן הזה, הם אומרים שטוב להם והם עושים טוב ומועילים לעולם. בנוסף לכך יש את העניין של "דרך ארץ קדמה לתורה". קשה להבין איך אפשר לעזוב את הקב"ה וקיום המצוות ועדיין להיטיב ולהיות מחובר לטוב. אני מאוד אשמח אם הרב יוכל להסביר לי את העניין של "דרך ארץ קדמה לתורה" ואיך אפשר בשפתם של האנשים להסביר את הצורך ההכרחי בקיום מצוות.

הרב רונן טמיר

תשובה:

 זה באמת דבר נפלא שאנשים קשורים לצדק למוסר וליושר מתוך טבעיות נפשית. הדבר מוכיח שיותר עמוק מהמקום בו אנו בוחרים בטוב נמצא המקום של הטוב הקבוע והעצמי שלנו-צלם אלוקים. אדם נוצר טוב מראש, ותפקידנו (מתוך קיום תורה ומצוות) לשמור על הטוב הזה ולשכלל אותו. במיוחד בדור שלנו (כפי שלמדנו במאמר הדור) ישנם אנשים שאצלם מתגלה רגש יושר וצדק אינסטינקטיבי, והם חושבים בטעות שהתורה אינה מספיק מוסרית אלא דואגת באופן אגואיסטי לאדם הפרטי. זוהי טעות חמורה, שנובעת מ2000 שנות גלות בהם התורה במובן הלאומי הייתה מונחת בקרן זווית, הייתה שייכת יותר למישור של "4 אמות של הלכה" ולא למישור המוסרי והלאומי-כיון שעמ"י היה במצב של "מוות קליני" בגלות. ועכשיו, כשאנו חוזרים לחיים ומתקרבים אל הגאולה השלימה ואל חזרה לנבואה- חוזר ומתעורר הצורך בחיים שלמים מבחינה מוסרית ומידותית, ולצערנו הרב לעיתים התורה מצטיירת בטעות כלא קשורה למוסר ולמידות טובות. אך כל זה כמובן טעות חמורה, דבר ה' המופיע בתורה הוא שיא המוסר, המאפשר לנו להידבק בטוב המוחלט ולא רק בטוב שנראה לעינינו האנושיות המוגבלות. "דרך ארץ קדמה לתורה" פירושו שהקומה המוסרית של האדם קודמת ללימוד תורה. אי אפשר ללמוד תורה מתוך שחיתות ורוע, אך כמובן שלאחר הקומה של דרך ארץ אנושית מוסיפה התורה ובונה דרך ארץ אלוקית, שהיא אמיתית ומוסרית לאין ערוך. אם כן- דרך ארץ אנושית קדמה לתורה, שקדמה לדרך ארץ אלוקית. ולאנשים הטובים שאת מכירה צריך להתייחס בכבוד ובהערכה רבה על טוב ליבם ומוסריותם,ולהשתדל בדרכי נועם לומר להם שכל מה שהם מחפשים ושואפים-נמצא בתורה עצמה ברמה הרבה יותר שלימה ומוחלטת.אינני מדבר רק על המישור המילולי, אלא גם, ואולי בעיקר, מתוך דוגמא אישית ומתוך מפגש חי עם האמת השלימה המופיעה בתורה. לפעמים לראות אדם תורני ומוסרי וטוב משכנע הרבה יותר מאלף שיחות פילוסופיות על האמת האלוקית שבשמיים. צריך לשבח אותם ולאהוב אותם ומתוך כך הם גם יתקרבו לתורה. "הלל אומר הוי מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה"- לא אוהב את הבריות כדי לקרבן לתורה, אלא אוהב את הבריות באופן עצמי, ומתוך כך הם עצמם ישמחו וירצו להתקרב לתורה. בהצלחה.