חיפוש

שאלה:

כדי למנוע שחיקה לא די בהתעוררות רגעית פה ושם .יש צורך בתהליך תמידי ובלתי פוסק- שמעגן את יסוד הקודש באדם ,באומה ובעולם , ומעניק לו מימד קבוע .זהו תפקידו של קרבן התמיד.

הרב רונן טמיר ב' תמוז תשפ"ב

תשובה:

 "חמישה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז :נשתברו הלוחות ,ובטל התמיד ,והובקעה העיר ושרף אפוסטמוס את התורה ,והעמיד צלם בהיכל( "משנה תענית פרק ג'.) בכל חודש מאירה הארה מיוחדת .לעיתים מתגלה הארה זו בדרך החסד ,בגילוי החיובי ,ולעיתים- בדרך של דינים ,בגילוי שלילי .בחודש תמוז מתחילה תקופת "בין המיצרים" ,ימים קשים לישראל .את מהותו של החודש ניתן לראות מתוך החיסרון , דרך אותם המשברים שאירעו בחודש זה .ננסה להבין מעט את ערכו של קרבן התמיד ,שבחודש תמוז בוטלה הקרבתו.  בסידור עולת ראי"ה ,בהקדמה לאמירת "הקרבנות" ,מבאר הרב את עניינו של קרבן התמיד" .שורש הקדושה התמידית , המתאימה לקדושת התמיד והשפעתו על תוכן התפילה ,היא קשורה בהכרה שבפנימיות יסוד החיים שלנו מונח אוצר קדוש , יקר ומרומם מאוד ,שהוא מצד עצמו עומד הוא למעלה מכל פגם ,קשור הוא באור האלוקי הממולא צחצחות אין קץ ,יושר וצדק חסד ואמת ,אהבה וגבורה הוא מלא תמיד ." עניין קרבן התמיד הוא הביטוי לקדושה הסגולית הקבועה בישראל ,הקשר העצמי שלא ינותק לעולם בינינו ובין הקב"ה . "אלא שהצורך של ירידת הנשמה וקישור ערכי החיים בתחומים מצומצמים ובתכונות חומריות- הוא המביא את האפשרות של הטבעה ,של ירידה ,ושל שיקוע תדירי במעבי החטא ."רצון ה 'לברוא עולם שמחבר רוח וחומר ,הוליד את הבחירה החופשית של האדם ואת האפשרות לחטוא ולגרום לטשטוש הסגולה . "ולעומת זה פועלת היא ההעלאה התדירית ,מיסוד קדושת התמיד- עולת תמיד ,באותיות "תולע" ,שדורשי רשומות הזכירוה , כתולע האוכל לאטו ומהרס בהדרגה- וכנגדו באה הקדושה של התמיד ,הפועלת תמיד בלא הפסק ,והיא מנצחת את ההשחתה האטית התדירה ." קדושת התמיד מעניקה יציבות וביטחון לעולם ,ומנצחת את השחיקה התמידית שמקורה בחיבור לחומר .כדי למנוע שחיקה לא די בהתעוררות רגעית פה ושם .יש צורך בתהליך תמידי ובלתי פוסק- שמעגן את יסוד הקודש באדם ,באומה ובעולם , ומעניק לו מימד קבוע .זהו תפקידו של קרבן התמיד. גם אנו נמצאים במאבק מתמיד מול השגרה השוחקת ,מול איום השכחה וההדחקה של ערכים החשובים לנו אל קרן זווית , מול התחושה שלעיתים מקננת בנו ש"אין מה לעשות" ,"אלה החיים" ,והכניעה לכך שכנראה נגזר עלינו לחיות חיים אפורים ובינוניים. מול כל אלה- בוודאי שיש מקום לפעולות חד פעמיות של התרעננות ותזכורות של הערכים שחשובים לנו באמת ,אך מעל כל אלה ניצב הפיתרון האמיתי- קישור תמידי ומתמשך אל עולמה של תורה ואל ערכים של קדושה ואמת .זהו הכוח המנצח של קרבן התמיד.